قالب وردپرس درنا توس
خانه / پابجی موبایل / پابجی موبایل یا فورتنایت موبایل؟ کدام یک بهتر است؟

پابجی موبایل یا فورتنایت موبایل؟ کدام یک بهتر است؟

به نام خدا – در این پست از سایت اختصاصی بازی موبایل به بررسی ویژگی های فورتنایت موبایل پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید.

 

بعد از کلش رویال و پوکمون گو، فورتنایت موبایل در حال حاضر بهترین گزینه برای تبدیل شدن به ترند جدید تلفن های هوشمند به شمار می رود. بازی هم قبل از انتشار نسخه نهایی سر و صدای زیادی پیدا کرد، هم توانست یک موج تازه روی اسمارت فون ها به راه بیاندازد و هم واقعا خوب است. سابقه نیز نشان داده که خیلی از ترندهای موبایل این سه ویژگی را داشته اند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر مشغول ساخت فورتنایت هستند.

فورتنایت موبایل به قدری موفق ظاهر شده که حتی برای کدهای دعوتش یک بازار سیاه به راه افتاد و کاربران حاضر بودند در ازای چند دلار نسخه آزمایشی بازی را تجربه کنند. این موفقیت ها نیز با خروج بازی از مرحله بتا ادامه یافت و گزارشات نشان می دهند که در ماه نخست ورژن موبایل فورتنایت بیش از ۲۵ میلیون دلار فروخته است.

تقریبا دو ماه پیش فروش ماهیانه ساخته اپیک گیمز روی تمام پلتفرم ها به حدود ۱۳۰ میلیون دلار رسید و اگر بازی به روند رو به رشدش ادامه داده باشد به لطف نسخه موبایل، فورتنایت فروشش را به ۱۵۰ میلیون دلار رسانده است. اینکه سهم هر پلتفرم از این درآمد چه قدر بوده مشخص نیست ولی همین رقم نیز خبر از استقبال عجیب بازیکن ها از فورتنایت موبایل می دهد.

آن هم در صورتی که بازی فعلا تنها روی iOS انتشار یافته و پیشبینی ها نشان می دهند با عرضه ورژن اندروید، فقط درآمد نسخه اسمارت فون ها تا پایان امسال به پانصد میلیون دلار می رسد. یعنی فورتنایت موبایل می تواند حتی بیشتر از دیگر پلتفرم ها برای اپیک گیمز درآمدزایی کند.

تمام این حرف ها را زدیم تا به یک سوال برسیم: آیا فورتنایت موبایل همانند کلش رویال، به اندازه موفقیت هایش خوب هست یا مثل پوکمون گو محبوبیت زیادش را مدیون جوی است که پیرامونش به راه افتاد؟ بعد از چند ساعت تجربه هر دو نسخه موبایل و پلی استیشن ۴، می توان گفت بازی چیزی بین این دو قرار دارد.

فورتنایت موبایل

اگرچه حالت بتل رویال فورتنایت یک کپی از پابجی است ولی درآمد ساخته اپیک گیمز در یک بازه زمانی خاص از منبع الهامش پیشی گرفت.

فورتنایت موبایل نه فقط برای اپیک گیمز بلکه در حالت کلی تر، صنعت بازی های موبایل یک دستاورد بزرگ به حساب می آید. بازی دارای تک تک المان های نسخه پلتفرم های خانگی بوده و به همین خاطر بازیکن ها می توانند با کاربران پی سی و بقیه کنسول ها به تجربه این عنوان بنشینند، ویژگی که البته اولین بار نیست می بینیم.

اما اپیک گیمز با پورت خیلی خوبش فاصله بین موبایل و بقیه پلتفرم ها را بیش از پیش کمتر کرد و اگر پابجی موبایل نشان داد که دیوایس های دستی توانایی این را دارند تا میزبان عناوین بیشتری از پی سی و کنسول ها باشند، فورتنایت موبایل پایش را فراتر گذاشت و ثابت نمود که می توانیم شاهد پورتی کاملا یکسان در تلفن های هوشمند باشیم.

Fortcraft

نمایی از فورتکرفت (FortCrat) که کپی فورتنایت بوده و توسط سازندگان Rules of Survival ساخته شده است. تاریخ عرضه نسخه نهایی این عنوان هنوز مشخص نیست.

از لحاظ مکانیزم های پایه گیم پلی، فورتنایت موبایل هیچ تفاوتی با نسخه پلتفرم های خانگی ندارد. همانند آن، صد بازیکن با یک هدف در محیطی بزرگ رها می شوند: بقا. در ابتدای بازی، از اتوبوس پرنده ای به سمت پایین می پرید و هر جایی که خواستید فرود می آیید. اکنون باید با پتکی که دارید منابع لازم برای ساخت و ساز را بگیرید و با جستجوی محیط اسلحه و آیتم های مناسب پیدا کنید.

تکلیف تجهیزات که مشخص هستند، به بازیکن در درگیری با بقیه بازیکن ها کمک می کنند. اما با منابعی که به دست می آورید، قابلیت ساخت استحکامات مختلف را دارید. در فورتنایت سازنده از ویژگی «ساخت و ساز» برای افزایش استراتژی مبارزات استفاده کرده است و اگر می خواهید در نبردها رتبه اول را به نام خودتان بزنید باید در این بخش تبحر نسبتا خوبی داشته باشید.

فورتنایت موبایل

برخلاف نسخه پلتفرم های خانگی، در بازی جهت هر صدایی که می شنوید روی صفحه مشخص می شود تا راحت تر بتوانید تصمیم گیری کنید.

چیزی که روی تلفن های هوشمند تقریبا غیر ممکن است. فورتنایت موبایل با وجود برگ برنده های زیادش، در همان ابتدا بزرگترین نقطه ضعفش را نشان می دهد؛ در بخش ساخت و ساز بازی اصلا برای صفحات لمسی بهینه نیست. در فورتنایت موبایل، اگر می خواهید به بخش ساخت و ساز دسترسی پیدا کنید باید چند مرحله را از پیش رو بردارید.

ابتدا روی آیکون مورد نظر در پایین صفحه ضربه بزنید، سپس بین سازه ها یکی را برگزینید و در نهایت آن را بسازید. مشابه این فرآیند شاید در نسخه کنسولی بازی نیز وجود داشته باشد ولی در اینجا با صفحات لمسی رو به رو هستید. این کار خودش چند ثانیه طول می کشد و برای عنوانی سرعتی همانند فورتنایت، این وقفه اصلا مناسب نیست.

Fortnite ios

نمایی از چینش دکمه ها؛ متاسفانه در فورتنایت موبایل خبری از دویدن اتوماتیک، ژیرسکوپ و یک سیستم چت صوتی درون بازی نیست.

بازی هیچ قابلیت شخصی سازی برای مکان دکمه ها ندارد. برعکس پابجی موبایل که با دست باز می توانید بخش کنترل را تغییر دهید، در فورتنایت باید با همان جایگذاری های پیش فرض دکمه ها کنار بیایید. مثلا خودم به شخصه ترجیح می دادم نشستن و پریدن از طریق سوایپ انجام گردد و بخش ساخت و ساز (یا حداقل قسمتیش) به سمت راست صفحه برود.

اما به واسطه نبود قابلیت شخصی سازی کنترل مجبوریم با وضعیت کنونی کنار بیاییم. به همین خاطر هم وقتی که با بازیکن های کنسول ها یا پی سی به تجربه بازی می پردازید، حتی برای ضعیف ترین گیمرهای این پلتفرم ها حکم دست گرمی را دارید و خیلی زود نقش تماشاچی را می گیرید؛ صفحات لمسی با این همه محدودیت کنونی بازی کجا و موس، کیبورد و کنترلر فیزیکی کجا.

در پابجی موبایل، مکان تک تک دکمه ها را می توانید تغییر دهید. این عنوان از کنترلر فیزیکی هم پشتیبانی می کند.

فورتنایت موبایل اثر قابل توجهی است. تک تک ویژگی های نسخه کنسولی در پورت اسمارت فون ها پیاده شده و بازی حداقل روی آیفون ۷ به بعد نه تنها گرافیک بالایی دارد بلکه تجربه ای کاملا پایدار نیز از خودش به جای می گذارد ولی وقتی پای کنترل به میان می آید، بازی کاملا از نفس می افتد.

فورتنایت ترکیبی از سه بخش «اکشن»، «بقا» و «ساخت و ساز» است و روی موبایل، دست تان برای استفاده از بخش سوم اصلا باز نیست. به عبارت دیگر یکی از مهمترین ارکان گیم پلی را با صفحات لمسی از دست می دهید و اگر می خواهید این مشکل را نبینید، مجبورید دست به دامن کنترلرهای موبایلی شوید. عجیب تر اینجاست بازی در حال حاضر از کنترلرهای فیزیکی پشتیبانی نمی کند.

پابجی

نمایی از پابجی موبایل؛ بازی در مدت زمان کوتاهی بیش از ده میلیون بار دانلود شد.

البته در پابجی موبایل نیز کنترل بازی تعریفی ندارد و با وجود نقدهای خیلی مثبتی که نسخه غربی این عنوان گرفت، خیلی ها به کنترل آن اعتراض داشتند. با این حال با همین کاستی ها، همچنان یک تجربه نسبتا کامل انتظارتان را می کشید. در فورتنایت موبایل اگرچه همه چیز شبیه به نسخه های پلتفرم های خانگی است اما برخلاف پابجی موبایل استفاده از بعضی بخش ها اصلا ساده نیست.

در بازی های اکشن موبایل هم نبود یک کنترل مناسب می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. فورتنایت موبایل اثر جریان سازی است و پیاده سازی این حجم از ویژگی ها روی تلفن های هوشمند چالش های زیادی دارد. با این وجود برای داشتن بهترین تجربه از فورتنایت موبایل، پیشنهاد می کنیم به سراغ یک دیوایس بزرگ و کنترلر فیزیکی (وقتی که پشتیبانی از آن به بازی اضافه شد) بروید.

فورتنایت
  • فورتنایت
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • سازنده: Epic Games
  • سیستم عامل: iOS
  • حجم: ۲۰۰۰ مگابایت

 

منبع: دیجیاتو

درباره ی omid

امید هستم مدیر سایت. برای فالو کردن من در اینستاگرام روی شکل کنار عکس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *