قالب وردپرس درنا توس
خانه / پابجی موبایل / مقایسه نسخه موبایل پابجی و فورتنایت

مقایسه نسخه موبایل پابجی و فورتنایت

به نام خدا – در این پست از سایت اختصاصی بازی موبایل ، به بررسینسخهموبایل بازی pubg و fortnite پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

 

نسخه‌های موبایل پابجی و فورتنایت هر دو شروع یک دوره جدید برای تلفن‌های هوشمند بودند و نشان دادند که صنعت بازی موبایل نیز می‌تواند میزبان عناوین هاردکورتر و پورت‌هایی از کامپیوترها باشد. هر دو بازی با استقبال خیلی خوب بازیکن‌ها مواجه شدند و هرچند از لحاظ درآمد فورتنایت موبایل با اختلاف از رقیبش جلوتر است اما وقتی که بحث تعداد دانلود به میان می‌آید، پابجی برنده می‌شود.

البته با توجه به اینکه فورتنایت فعلا تنها برای iOS منتشر شده و هنوز خبری از نسخه اندروید نیست، بنابراین این برتری پابجی موبایل طبیعی است. اگر شایعات را ملاک قرار دهیم، فورتنایت موبایل در اواسط تابستان امسال به دیوایس‌های اندرویدی می‌آید و احتمالا بعد از آن، اپیک گیمز تمرکزش را روی پورت نسخه نینتندو سوییچ بازی بگذارد.

فورتنایت: بتل رویال و پابجی اگرچه هر دو عنوانی از سبک «بتل رویال» هستند ولی تفاوت‌هایی دارند. از لحاظ گیم‌پلی پابجی اثری کندتر بوده و سعی دارد تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر ارائه دهد. از آن طرف فورتنایت با جو فانتزی خود، از المان‌های واقعی فاصله گرفته و به لطف بخش ساخت‌و‌ساز مسیرش را کاملا از پابجی جدا کرده است.

 

قبلا و در مقاله‌ای جداگانهp به مقایسه دو بازی پرداخته‌ایم و در پورت موبایل نیز این تفاوت‌های کلی وجود دارند. با این حال و به خاطر ذات متفاوت تلفن‌های هوشمند نسبت به پلتفرم‌های خانگی، اگر نسخه موبایل فورتنایت و پابجی را زیر ذره‌بین قرار دهیم به نکات جدیدی می‌رسیم.

امروز با مقایسه بین فورتنایت و پابجی موبایل به همین نکات می‌پردازیم. اما پیش از مطالعه مطلب، در صورتی که می‌خواهید بیشتر با نسخه‌های اسمارت‌فون‌های این دو بازی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با بازی‌ها در سایت را از دست ندهید.

وجود بات‌ها

مقایسه پابجی و فورتنایت

اگر در همان نبردهای اولیه بازی که لول پایینی دارید، به چند نفر آخر برسید با صحنه عجیبی مواجه خواهید شد؛ بقیه بازیکن‌ها انگار به مهمانی آمده‌اند. دور هم جمع می‌شوند و بدون آنکه تیراندازی کنند، در محیط می‌چرخند. این‌ها همان ربات‌های بازی هستند که سازنده در عنوانش قرار داده است. از دید مثبت نگاه کنیم، این مسئله به آموزش بازیکن‌ها باز می‌گردد.

با وجود حضور بخش تمرینی در این عنوان، بازیکن‌ها می‌توانند در جریان مبارزات همه چیز را یاد بگیرند. البته رفته رفته و با افزایش لول، بات‌های پابجی موبایل کمتر می‌شوند اما همچنان تعداد آن‌ها قابل توجه است. در فورتنایت خبری از بات نیست و برخلاف پابجی، بازی متاسفانه قسمت تمرینی ندارد. چیزی که کمبودش کاملا در فورتنایت موبایل احساس می‌شود.

کراس‌پلتفرم

مقایسه پابجی و فورتنایت

در معرفی فورتنایت موبایل، نکته‌ای که ذهن همه را درگیر خود کرد قابلیت «کراس‌پلتفرم» بازی بود. به لطف این ویژگی فورتنایت بازیکن‌های پلتفرم‌های مختلف می‌توانند با هم بازی کنند. مهم نیست که دوست‌تان روی پلی‌استیشن ۴، پی‌سی یا آیفون فورتنایت را انجام می‌دهد، می‌توانید با او تیم تشکیل داده و به تجربه این عنوان بنشینید.

دومین مزیت این ویژگی به حضور پیشرفت‌ها در تمام پلتفرم‌ها باز می‌گردد. در صورتی یک اکانت اپیک گیمز بسازید، تمام آیتم‌هایی که خریده‌اید و ماموریت‌هایی که انجام داده‌اید در این اکانت ذخیره می‌شوند. بنابراین روی هر پلتفرمی که بازی می‌کنید، با وصل شدن به همین اکانت دوباره به همه‌چیز دسترسی پیدا می‌کنید. در پابجی خبری از این ویژگی نیست.

مودهای مختلف

فورتنایت موبایل

هر دو بازی مودهای مختلفی دارند؛ در فورتنایت می‌توانید تک‌نفره، دو‌نفره، گروهی یا در حالت ۵۰ بازیکن در برابر ۵۰ بازیکن به تجربه این عنوان بنشینید. پابجی مود ۵۰ برابر ۵۰ را ندارد اما با یک حالت گیم‌پلی پرکاربرد، توانسته جای خالی این بخش را به خوبی پر کند؛ مود آرکید.

تنست دو پورت از پابجی را برای موبایل منتشر کرده؛ Army Attack که توسط Timi ساخته شده و Exhilarating Battlefield که دست‌پخت دو استودیوی Lightspeed و Quantum است. Army Attack هنوز به عرضه جهانی نرسیده و اصلا معلوم نیست که تنست بخواهد بازی را به جز چین به بقیه منطقه‌ها هم بیاورد.

نسخه انگلیسی که فعلا در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفته همین Exhilarating Battlefield است. با این حال دوست داشتیم Army Attack را هم با زبان انگلیسی ببینیم، آن هم به یک دلیل: بخش آرکید. خوشبختانه در آپدیت چند هفته پیش این بخش به دیگر پورت پابجی نیز اضافه شد.

پابجی

در این حالت، نقشه کوچک‌تر بوده و تنها ۲۸ نفر در محیط حضور دارند. بنابراین در یک مبارزه خیلی‌ سریع‌تر به نبرد می‌روید. دومین وجه تمایز فورتنایت و پابجی در این بخش که البته در نسخه پلتفرم‌های خانگی نیز دیده می‌شود، به وجود نقشه‌های مختلف در پابجی باز می‌گردد.

برخلاف فورتنایت که یک نقشه واحد دارد، در پابجی موبایل فعلا دو نقشه حضور داشته و در آپدیت‌های بعدی احتمالا شاهد محیط‌های بیشتری خواهیم بود. البته فورتنایت با رویدادهایی سعی کرده تا از تکراری شدن محیط عنوانش جلوگیری کند. همین چند روز پیش تانوس با دستکش معروفش به بازی آمد و این رویداد همچنان تمام نشده است.

کنترل

فورتنایت موبایل

رسیدیم به مهمترین تفاوت بین نسخه‌های موبایل پابجی و فورتنایت. اما پیش از بررسی این مسئله بگذارید یک خبر خوب بدهیم؛ در بروزرسانی چند ساعت پیش فورتنایت قابلیت شخصی‌سازی HUD به بازی اضافه شد و حالا قابلیت تغییراتی در رابط کاربری بازی را دارید. اینکه تا چه اندازه دست‌تان باز است مشخص نیست و باید آپدیت را تجربه کنیم، با این حال یک قدم رو به جلو به حساب می‌آید.

در هر صورت همچنان فورتنایت از لحاظ کنترل از رقیب بزرگش عقب بوده و در بازی‌های شوتر موبایل این مسئله خیلی مهم است. فورتنایت یک بخش ساخت‌وساز دارد و با منابعی که به دست می آورید، می‌توانید استحکامات مختلفی بسازید. در این بخش بازی هنوز برای موبایل بهینه نشده و تجربه کاربری خوبی را ارائه نمی‌دهد.

Fortnite ios

در فورتنایت موبایل، اگر می خواهید به بخش ساخت و ساز دسترسی پیدا کنید باید چند مرحله را از پیش رو بردارید. ابتدا روی آیکون مورد نظر در پایین صفحه ضربه بزنید، سپس بین سازه ها یکی را برگزینید و در نهایت آن را بسازید. مشابه این فرآیند شاید در نسخه کنسولی بازی نیز وجود داشته باشد ولی در اینجا با صفحات لمسی رو به رو هستید.

این کار خودش چند ثانیه طول می کشد و برای عنوانی سرعتی همانند فورتنایت، این وقفه اصلا مناسب نیست. متاسفانه در حال حاضر بازی از کنترلر فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند. در آن طرف کنترل پابجی موبایل اگرچه کاستی‌هایی دارد ولی همچنان در ارائه یک تجربه نسبتا کامل، از آموزش سربلند بیرون می‌آید.

اجرای پابجی موبایل روی آیفون‌های قدیمی

فورتنایت و پابجی هر دو با موتور آنریل انجین ۴ ساخته شده‌اند. فورتنایت تنها روی آیفون SE، آیفون ۶S و مدل‌های جدیدتر اجرا می‌شود و هر چه قدر در دستگاه‌های جدیدتر اپل زیبا است اما روی آی‌دیوایس‌های قدیمی‌تر همانند ۶S کیفیت بافت‌ها خوب نیستند و انگار با عنوانی از چند نسل پیش مواجه هستید.

متاسفانه سازنده فعلا هم قابلیت تغییر تنظیمات گرافیکی را در عنوانش قرار نداده و احتمالا این ویژگی همزمان با عرضه نسخه اندروید به بازی بیاید. در آن طرف میدان، پابجی موبایل روی آیفون ۵S و مدل‌های بعد خود اجرا شده و همانند فورتنایت، در دیوایس‌های قدرتمند عملکرد خیلی خوبی از خودش به جای می‌گذارد. البته بازی برای دستگاه‌های ضعیف‌تر به اندازه فورتنایت بد نیست.

متقلب‌ها، به یک روایت متفاوت

یک ماه پیش گزارش عجیبی از پابجی به دست رسید: بعضى از كاربران نسخه موبایل پابجی با استفاده از ماوس و كيبورد تقلب مى‌كنند. به خاطر حضور شبیه‌های اندروید برای کامپیوتر، تعدادی از کاربران نسخه موبایل را روی پی‌سی اجرا کردند و به خاطر استفاده از ماوس و کیبورد در این حالت بالانس بازی را به‌هم زدند.

تنسنت در بروزرسانی این مشکل را حل کرده و کاربران امولاتورها تنها با یکدیگر بازی می‌کنند. حتی آن‌ها یک شبیه‌ساز رسمی از عنوان‌شان هم برای پی‌سی به انتشار رساندند. البته همچنان کاربران می‌توانند از ماوس و کیبورد یا کنترلر به صورت مستقیم در موبایل استفاده کنند و تنسنت تشخیص ندهد. فعلا و تا زمانی که فورتنایت به اندروید نیامده، از این کاربران در ساخته اپیک گیمز خبری نیست.

درباره ی omid

امید هستم مدیر سایت. برای فالو کردن من در اینستاگرام روی شکل کنار عکس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *